Presa do Rei

encoro no río Grande de Xuvia

Coordenadas: 43°31′40.44″N 8°8′48.11″O / 43.5279000, -8.1466972

Vista da presa do Rei no río Grande de Xuvia.

A presa do Rei no río Grande de Xuvia, entre os concellos de Narón e Neda, foi construída nos anos 1791 a 1795 para mover a maquinaria da Real Fábrica de Xuvia. Actualmente é empregada por Galicia Textil para xerar 200 kW de potencia eléctrica.

DescriciónEditar

Situada a 1,40 km da desembocadura do río na ría de Xuvia a presa foi construída como unha das infraestruturas auxiliares dos estaleiros da ría de Ferrol o encoro era da Real Fábrica de Xuvia.

Junto al río, aprovechando el fuerte caudal de sus aguas se encontraba el área de aprovechamiento hidráulico cuyo motor tenía un salto de agua de 200 caballos de fuerza que, en algunas épocas llegaba a alcanzar los 300 caballos. Su disposición consistía en una presa que cortaba al río casi perpendicularmente, partiendo de allí un canal de conducción de aguas que iba casi paralelo al río. En la misma dirección del canal había un fuerte muro perforado por 4 alcantarillas que con sus compuertas correspondientes daban paso al agua o interrumpían su entrada en el canal, sobre este muro se construyó la llamada “Casa de Compuertas” con paredes de mampostería; pasada la “Casa de Compuertas”, las aguas marchaban por el canal de conducción. La caja de este canal estaba abierta en la falda del monte teniendo, por tanto, un lecho y el costado izquierdo sumamente resistente y el de la derecha formado por un buen muro de sostenimiento de sillarejos; para el desagüe de este canal había, por el costado derecho, unos vertederos a 300 metros antes de la caldera; y así, el agua que salía por ellos servía para el riego de las fincas adyacentes al canal y el resto marchaba por un canalizo que vertía directamente en el río.
Boletín General de Ventas de Bienes Nacionales, 1870[1]

Durante o século XIX, o encoro serviu a enerxía necesaria para o funcionamento da Real Casa da Moeda de Xuvia, situada augas abaixo, na desembocadura do río Grande de Xuvia.

Artigo principal: Real Casa da Moeda de Xuvia.

Actualmente o encoro produce electricidade para Galicia Textil. O encoro tamén ten unha canle artificial para que os peixes remonten o río.

NotasEditar

Véxase taménEditar

BibliografíaEditar

  • Casado Aguado, Esperanza (2001). La venta en subasta de las Casas de Moneda de Madrid, Sevilla, Segovia y Jubia (1866-1883). 

Outros artigosEditar