Gárgola (arquitectura): Diferenzas entre revisións

Contido eliminado Contido engadido
Lansbricae (conversa | contribucións)
quito a parte que non corresponde con gárgola arquitectura e que non estaba traducida
Sen resumo de edición
Liña 3:
[[Imaxe:Notre dame-paris-view.jpg|right|thumb|300px|Gárgola na [[Catedral de Notre-Dame de París]].]]
 
En [[arquitectura]], as '''gárgolas''' son desaguadoirosdesaugadoiros, ou sexa, son a parte saínte dos canalóns dos [[tellado]]s que se destinan a botar as [[auga]]s pluviais a certa distancia da [[parede]] e que, especialmente na [[Idade Media]], eran ornadas con figuras monstruosas, humanas ou animalescas, comumentecomunmente presentes na [[arquitectura gótica]]. O termo orixinouse a partires do [[francés]] ''gargouille,'' orixinado de gargalo ou gorxa, en [[Latín]] ''gurgulio, gula,''. PalabrasTodas palabras semellantes derivadas da raíz ''*gar-,'' engulir.
No pasado pensábase que as gárgolas eran asos gardiásgardiáns das [[catedral|catedrais]] e que durante a noite cobraban vida.
 
As [[quimera]]s, ou figuras grotescas, son un tipo de esculturas semellantes ás gárgolas,. maliaMalia que non funcionan como desaguadoiros, tamén son popularmente coñecidas como gárgolas.
 
== HistóriaHistoria ==
[[Image:Gargouille4.png|right|thumb| Gárgola (do ''Dictionnaire raisonné de l'architecture française'', 1854-1868)]]
 
O termo ''gárgola'' é maioritariamente aplicado ao traballo medieval, aínda que tamén existiron en épocas anteriores. No antigo [[Exipto]], as gárgolas empregábanse para botar a auga usada para lavar os vasos sagrados, o que aparentemente precisavaprecisaba ser feito no tellado plano dos [[templo]]s. Nos templos [[greciaGrecia|gregos]], a auga dos tellados pasaba aatravés travésdas dabocas boca dosde leóns os calesque erameran esculpidos ou modelados en [[mármore]] ou [[terracota]] na [[cornixa]]. Na cidade de [[Pompeia]], foron atopadas moitas gárgolas de terracota modeladas con forma de animais.
 
UmaUnha lenda local que giraxira emen torno do nome de São''Sanctus Romanus'' (“Romain”“San Román”) (631 - 641 Dd.C), o primeiro chanceler do rei [[merovíngiomerovínxio]] Clotaire[[Clotario II]], que foi feito bispo de [[RuãoRuán]], tenta explicar a orixe das representacións de dragóns nas gárgolas. A históriahistoria relata como eleel e maismáis um prisioneiro, voluntáriovoluntario, derrotaramderrotaran [[Gargouille]], umun [[dragãodragón]]-do-rio de río (ou serpente-do-serpe de rio) que viviavivía no rio [[río Sena|Sena]], emen [[ParisParís]], e que comia naviosnavíos. UmUn diadía, o bispo atraiuatraeu a GárgulaGargouille para forafóra do rio com umcun [[crucifixo]], levándoo até àa praçapraza principal. Lá,Aló os aldeõesaldeáns queimaran a queimarambesta até a morte.
 
Apesar dade que a maioria serdas gárgolas son figuras grotescas, o termo gárgulagárgola inclueinclúe todo o tipo de imagemimaxens. AlgumasAlgunhas gárgulasgárgolas sãoson esculpidas como mongesmonxes, outras combinando animais reais e pessoaspersoas, e muitasmoitas son sãoincluso cômicascómicas.
 
==Séculos XIX e XX==
GárgulasGárgolas, ou maismáis precisamente quimeras, foramforan usadas na decoraçãodecoración, no [[século XIX]] e no começocomezo do[[ século XX]], emen construçõesconstruciónss de cidades como [[Nova Iorque]] e [[Chicago]]. Gárgulas podem ser encontradosencontradas emen muitasmoitas igrejasigrexas e prédiosedificacións.
 
UmaUnha das maismáis impressionantesimpresionantes coleçõescoleccións de gárgulasgárgolas modernas pode ser encontrada na Catedral Nacional de [[Washington]], nos Estados Unidos. A catedral iniciada emen 1908 émostra encrustadademos comincrustados demônios emen pedra calcáriacalcaria. EssaEsa coleçãocolección tambémtamén inclueinclúe a [[Darth Vader]], umun político entortado, robôsrobots e muitosmoitos outras modernizaçõesmodernizacións da tradiçãotradición antiga. No século XX, o [[neogótico]] produziuproduciu muitasmoitas gárgulasgárgolas modernas, notavelmentenotabelmente na [[Universidade de Princeton]], na [[Duke University|Universidade de Duke]] e na [[Universidade de Chicago]].
Gárgulas, ou mais precisamente quimeras, foram usadas na decoração no século XIX e no começo do século XX em construções de cidades como [[Nova Iorque]] e [[Chicago]]. Gárgulas podem ser encontrados em muitas igrejas e prédios.
 
Uma das mais impressionantes coleções de gárgulas modernas pode ser encontrada na Catedral Nacional de [[Washington]], nos Estados Unidos. A catedral iniciada em 1908 é encrustada com demônios em pedra calcária. Essa coleção também inclue [[Darth Vader]], um político entortado, robôs e muitos outras modernizações da tradição antiga. No século XX, o [[neogótico]] produziu muitas gárgulas modernas, notavelmente na [[Universidade de Princeton]], [[Duke University|Universidade de Duke]] e na [[Universidade de Chicago]].
 
==Véxase tamén==
Liña 29 ⟶ 28:
{{Elementos da arquitectura eclesiástica}}
 
[[Categoría:Elementos arquitectónicos|Gárgola]]
[[Categoría:Mitoloxía]]