Narrativa: Diferenzas entre revisións

Contido eliminado Contido engadido
→‎Secuencia: arranxo
lista a adaptación
Liña 1:
{{entradución}}
A '''narrativa literaria''' acostuma presentarse en forma de [[prosa]], mais pode ser tamén en [[verso]]s (Epopea, Romanceiros). Se tivermos de definir o texto narrativo de forma sucinta, citando a Carlos Reis diremos que o texto narrativo é un proceso de exteriorización, unha actitude obxectiva e baseada na sucesividade.
 
Liña 31 ⟶ 30:
 
A acción pode dividirse en:
*'''Presentación''': é o momento do texto en que o narrador presenta os personaxes, o escenario, o tempo, etc. Nese momento el situa o lector nos acontecimentos (feitos).
*Desenvolvemento (ou ''') ―''': é nese momento que se inicia o ''conflito'' (a oposicilón entre duas forzas ou dous personaxes). A paz inicial é quebrada a través do conflito para que a acción, a través dos feitos, se desenvolva.
*'''Clímax''': momento de maior intensidade dramática da narrativa. É nese momento que o conflito fica insustentábel, algo ten de ser feito para que a situación se resolva.
*'''Desenlace''': é como os feitos (situación) se resolven no final da narrativa. Pode ou non presentar a resolución do conflito.
 
====Tempo====
Liña 42 ⟶ 41:
*Tempo do discurso - resulta do tratamento ou elaboración do tempo da historia polo narrador. Este pode escoller narrar os acontecementos:
**por orde linear
**con alteraçãoalteración da orde temporal ([[anacroniaanacronía]]), recorrendo á analepse (un chimpo a acontecementos pasados) ou á prolepse (un salto a acontecementos futuros);
**ao ritmo dos acontecementos ([[isocronía]]), como, por exemplo, na escena dialogada;
**a un ritmo diferente ([[anisocronía]]), recorrendo ao resumo ou sumario (condensación dos acontecementos), á elipse (omisión de acontecementos) e á pausa (interrupción da historia para dar lugar a descricións ou divagacións).
 
===PersonagensPersonaxes===
 
[[Roland Barthes]], alémalén de retomar a importânciaimportancia que os clássicosclásicos davamdaban àá acçãoacción, avançaavanza ao afirmar que “não“non existe umaunha soa narrativa no mundo semsen '''personagenspersonaxes'''”. AquiAquí seenténdese entendepersonaxe personagem nãonon como pessoaspersoas, seres humanos. UmUn animal pode ser personagempersonaxe ([[Animal Farm|RevoluçãoRevolución dos Bichos]]), a morte pode ser personagempersonaxe ([[As intermitênciasintermitencias da morte]]), umaunha cidade decadente ou umaunha caneta caindocaendo podempoden ser personagenspersonaxes, desde que estejamestean numnun espaçoespazo e praticandorealizando umaunha açãoacción, aindaaínda que involuntáriainvoluntaria.
 
====Relevo das personagenspersonaxes====
*Protagonista, personagempersonaxe principal ou heróiheroe: desempenhadesempeña umun papel central, a sua actuaçãoactuación é fundamental para o desenvolvimentodesenvolvemento da acçãoacción.
*PersonagemPersonaxe secundáriasecundaria: assumeasume umun papel de menor relevo que o protagonista, sendo ainda importante para o desenrolar da acçãoacción.
*Figurante: temten umun papel irrelevante no desenrolardesenvolvemento da acçãoacción, cabendo-lhecabendolle, no entanto, o papel de ilustrar umun ambiente ou umun espaçoespazo social de que é representante.
 
====ComposiçãoComposicilón====
*Personagem modelada ouPersonaxe redonda (ou esférica): dinâmicadinámica, dotada de densidade psicológicapsicolóxica, capaz de alterar o seu comportamento e, por conseguinte, de evoluirevolucionar ao longo da narrativa.
*PersonagemPersonaxe plana (ou desenhadadeseñada): estática, semsen evoluçãoevolución, semsen grande vida interior; por outras palavraspalabras: a personagempersonaxe plana comporta-secomportase da mesma forma previsívelprevisíbel ao longo de toda a narrativa.
*PersonagemPersonaxe-tipo: representa umun grupo profissionalprofesional ou social.
*PersonagemPersonaxe colectiva: Representa umun grupo de indivíduosindividuos que ageactúa como se os animasseanimase umaunha única vontade.
 
====CaracterizaçãoCaracterización====
*Directa
**AutocaracterizaçãoAutocaracterización: a própriapropia personagempersonaxe refererefire as suas características.
**HeterocaracterizaçãoHeterocaracterización: a caracterizaçãocaracterización da personagempersonaxe é-nosénos facultada pelopolo narrador ou por outra personagempersonaxe.
*Indirecta: O narrador põepon a personagempersonaxe emen acçãoacción, cabendocabéndolle ao leitorlector, atravésa través do seu comportamento e/ou da sua fala, traçartrazar o seu retrato.
 
===EspaçoEspazo (ou Ambienteambiente)===
EspaçoEspazo ou Ambienteambiente físico: é o espaçoespazo real, que serve de cenárioescenario àá açãoacción, onde as personagenspersonaxes se movemmoven.
 
EspaçoEspazo ou Ambienteambiente social: é constituído pelopolo ambiente social, representando, por excelênciaexcelencia, pelaspolas personagenspersonaxes figurantes.
 
EspaçoEspazo ou Ambienteambiente psicológicopsicolóxico: espaçoespazo interior da personagempersonaxe, abarcando as suas vivênciasvivencias, os seus pensamentos e sentimentos.
 
O espaçoespazo ou ambiente pode ser desde umaunha praia a umun lago congeladoconxelado. De acordo comco espaço ou ambienteespazo é que os fatosfeitos da narração senarración desenrolamacontecen.
 
===Narrador===
*Participación
*Participação
**HeterodiegéticoHeterodiexético: NãoNon participante.
**AutodiegéticoAutodiexético: Participa como personagempersonaxe principal.
**HomodiegéticoHomodiexético: Participa como personagempersonaxe secundáriasecundaria.
*FocalizaçãoFocalización: É a perspectiva adoadaadoptada pelopolo narrador emen relaçãorelación ao universo narrado., dizisto respeitoé, aoa MODOmaneira como o narrador ve os factosfeitos da históriahistoria.
**FocalizaçãoFocalización omnisciente: colocado numanunha posiçãoposición de transcendênciatranscendencia, o narrador mostra conhecercoñecer toda a históriahistoria, manipula o tempo, devassae coñece o mundo interior (incluídos os pensamentos e sentimentos) das personagenspersonaxes.
**FocalizaçãoFocalización interna: o narrador adotaadopta o pontopunto de vista de umaun personaxe (ou maisde personagensvarios), daí resultando umaunha diminuiçãodiminución de conhecimentocoñecemento.
**FocalizaçãoFocalización externa: o conhecimentocoñecemento do narrador limita-selimitase ao que é observávelobservábel do exterior.
**FocalizaçãoFocalización neutra: O narrador nãonon expõeexpón o seu pontopunto de vista( (este modo nãonon existe na práticapráctica, apenas na teoriateoría).
** FocalizaçãoFocalización restritiva: A visãovisión dos fatosfeitos dáse -sea atravéstravés da ótica deóptica algumdalgún personagempersonaxe.
** FocalizaçãoFocalización interventiva : O autor fazfai observaçõesobservacións sobre os personagenspersonaxes ( típica dosdas romancesnovelas modernos - Machado de Assis )
 
===SucessãoSucesión e IntegraçãoIntegración===
 
[[Claude Bremond]], ao definir narrativa, acrescentaráacrecentará a '''sucessãosucesión''' e a '''integraçãointegración''' como essenciaisesenciais para a narratividade: "Toda narrativa consiste em umnun discurso integrando umaunha sucessãosucesilón de acontecimentoacontecemento de interesseinterese humano na unidade de umadunha mesma açãoacción. Onde nãonon hai sucessãosucesión nãonon hai narrativa, masmais, por exemplo, descriçãodescrición, deduçãodedución, efusãoefusión lírica, etc. Onde nãonon hai integraçãointegración na unidade de umadunha açãoacción, nãonon hai narrativa, masmais somentesoamente cronologiacronoloxía, enunciação deenunciación umadunha sucessãosucesión de fatosfeitos nãonon relacionados".
 
===Totalidade de significaçãosignificación===
 
A '''totalidade de significaçãosignificacilón''' é apontadaapuntada por [[Greimas]] como outro elemento fundamental da narrativa. Ainda que aparentemente o leitorlector nãonon entenda umun texto, ha de ter nelenel umaunha significaçãosignificación para que se configure como históriahistoria, como narraçãonarración.
 
===EmEn prosa e verso===
 
ApesarA pesar de aparecer comummentecomunmente emen prosa, a narraçãonarración pode existir emen '''versos'''. Os exemplos clássicosclásicos sãoson as [[Poesia épica|epopéiasepopeas]], como a [[OdisséiaOdiseia]], ou os [[romanceiro]]s, como o [[Romanceiro da InconfidênciaInconfidencia]]. MasMais poemas como ''O Caso do Vestido'' e ''Quadrilha'', de [[Carlos Drummond de Andrade]], sãoson verdadeiras narrativas emen versos, comcon acçãoacción, personagenspersonaxes, sucessão, integraçãointegración e significaçãosignificación.
 
==Véxase tamén==
Liña 109 ⟶ 108:
* [[Narratoloxía]]
* [[Diexese]]
 
==Ligazóns externas==
* [http://www.bibvirt.futuro.usp.br/textos/literatura] -
 
[[categoría:Narrativa]]